Secretarul de stat Raed Arafat a anunțat că starea de alertă se prelungește încă o lună, începând cu data de 7 februarie.
”Hotărârea de guvern a fost aprobată în cadrul ședinței de guvern și prevede unele modificări, dar nu în sensul de a relaxa măsuri sau de a modifica radical măsurile, ci de ajustare și continuare a măsurilor care există la acest moment. În acest sens, gradul de ocupare, procentul persoanelor care pot ocupa un local, sub 3 la mie, ajunge la 50% din localul respectiv, inclusiv la teatre, la cinematografe, restaurant. Deci, sub 3 la mie – 50%; peste 3 la mie – 30%, așa cum era până acum, numai că era o diferență între restaurante și alte entități, iar acum se tratează la fel, deci 50% sub 3 la mie și 30% peste 3 la mie. La acest moment, putem spune că peste tot gradul de ocupare rămâne 30%, respectând toate celelalte măsuri care au fost și până acum. Un alt aspect de ajustare se referă la permiterea accesului tuturor persoanelor în interiorul operatorilor economici, care au ca obiect principal de activitate comercializarea produselor alimentare de bază, situați în centrele și parcurile comerciale, dacă sunt stabilite culoare dedicate și controlate de intrare, deplasare și ieșire în și din acestea, cu asigurarea unei suprafețe de minim 4 metri pătrați raportat la suprafața destinată vânzării pentru fiecare persoană; este limitat numărul coșurilor de cumpărături la numărul maxim de persoane ce poate avea acces. Ce înseamnă acest lucru? În mall-uri, în centrele comerciale în care există în interior magazine alimentare, acestea erau restricționate numai la persoanele vaccinate. După mai multe discuții care au avut loc inclusiv la nivel înalt, cu domnul prim-ministru și cu operatorii economici, s-a ajuns la soluția că, dacă există un culoar dedicat, controlat, de intrare, deplasare și ieșire, se poate merge în condițiile în care se merge la celelalte magazin alimentare, dar va trebui stabilit clar 4 metri pătraţi per persoană, luând în considerare numai spațiul de vânzare, ce înseamnă că se face calculul astfel încât să iasă din calcul la suprafața respectivă rafturile, zonele de expunere și tot și rămân numai zonele în care circulă oamenii, de fapt. Acolo se calculează, la 4 metri pătrați pe persoană și, ca să fie controlabilă situația, dacă există 50 de persoane limită, atunci sunt 50 de cărucioare. Fiecare persoană intră cu căruciorul ei și pleacă cu căruciorul, îl lasă afară și poate intra altă persoană, dacă se atinge numărul maxim de persoane. Acestea acestea sunt modificările aduse la hotărârea de guvern. În rest, toate măsurile valabile, până acum au fost prelungite timp de o lună, începând cu 7 februarie”, a explicat oficialul.
Totodată, secretarul de stat Andrei Baciu a explicat că au fost făcute modificări cu privire la PLF, formularul pentru localizare.
”În primul rând, cu privire la cele două acte normative aprobate în ședința de guvern, vorbim de o prima ordonanță de urgență care a fost aprobată la solicitarea Ministerului Sănătății, pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență 129/2021 privind implementarea formularului digital de intrare în România. Cunoaștem foarte clar la ce se referă. Vreau să precizez următoarele lucruri: acest act normativ aduce câteva completări care vizează, de fapt, îmbunătățirea modului şi a mecanismului de funcționare. În primul rând, o modificare importantă este aceea că a fost prelungit termenul în care acest formular poate fi completat. Ne dorim să creăm un mecanism de lucru cât mai puțin birocratic, cât mai eficient și să reducem din lucrurile nenecesare care îngreunează tot acest proces. Astfel, dacă până în acest moment, aveam 24 de ore să completăm acest formular, deci cu 24 de ore înainte de a-l prezenta trebuia să completăm acest formular și, de multe ori, putea să fiu un pic dificil, pentru că dacă aveai un program încărcat în ziua plecării, devenea dificil. Am extins această perioadă de la 24 de ore 72 de ore înaintea utilizării formularului. Mai mult, sunt și cele 24 de ore ulterioare trecerii în care poate fi prezentat acest formular. Deci, aceasta este o primă modificare importantă pentru toți cei care călătoresc. Aici mai este o chestiune, la fel, importantă, în sensul în care vreau să menţionez faptul că dacă completarea acestui formular este considerată îndeplinită atunci când datele sunt corecte, pentru că, dacă băgăm date eronate sau incomplete, nu se cheamă că am completat acest formular și că sistemul îl va recunoaște; pentru că au fost și astfel de cazuri, aș dori să adresăm rugămintea de a face acest gest, de a-l face întru totul corect și complet, pentru a evita întârzieri nenecesare. Mai mult, au fost câteva lucruri importante care au creat dificultăți și aș începe prin a-mi cere scuze pentru situația creată față de toți cei care au fost în aceste situații dificile și am să explic despre ce este vorba. Această nouă ordonanță de urgență prevede categoriile de personal exceptate de la avea obligația de a completa acest formular o singură dată, la intrarea în România, și acest lucru se va face prin bifarea unei opțiuni care se numește ”personal exceptat”. Despre ce este vorba? Vorbim, spre exemplu, în primul rând, despre piloți de aeronave și personal navigant al acestora, precum și mecanicii de locomotivă și personaj feroviar. Spre exemplu, piloții de aeronavă, deși părăsesc spațiul aerian local și se duc în alt stat, aceştia nu se dau jos din avion, nu se expun și certificatul nu ar putea să rezolve o problemă pentru care a fost el creat. Deci, astfel de situații: conducătorii autovehiculelor cu capacitate maximă autorizată mai mare de 2,4 tone, personalul navigant maritim și fluvial, precum și personalul de deservire a platformelor maritime, personalul navigant, îmbarcat la bordul navelor, elicopterelor și personalul de deservire a platformelor maritime situate în zona economică exclusivă a României și care nu se deplasează pe teritoriul altui stat; polițiștii care participă la misiuni de aducere în țară, sub escortă, a persoanelor urmărite internațional și a celor transferate în vederea continuării executării pedepsei; personalul implicat în executarea misiunilor de transport a pacienţilor, ai serviciului medical și din unități sanitare aflate în afara teritoriului României, persoanele care se deplasează pentru locul de muncă și tranzitează pe frontiera de stat cel puțin o dată în 24 de ore – spre exemplu, cineva care muncește la graniță și muncește în Ungaria sau în Bulgaria și trăiește în România și dimineața merge la muncă și evident, la sfârșitul programului se întoarce, deci ar fi absurd să completeze acest formular. Ideea este că persoanele care fac parte din aceste categorii exceptate, bifând selectând această opțiune de personal care este exceptat, va face acest lucru o singură dată, deci nu va trebui de fiecare dată să selecteze. În momentul care se selectează această opțiune, multe câmpuri nenecesare vor dispărea și nu vor mai putea fi completate. Deci, pentru toate persoanele care se încadrează în aceste categorii este o modificare importantă”, a declarat Andrei Baciu.