Guvernul a adoptat miercuri, 5 aprilie, Hotărârea privind stabilirea tarifelor de primă maxime şi a altor măsuri aplicabile de către societăţile de asigurare care practică asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi de tramvaie.

Un alt subiect foarte important și așteptat de către toți cetățenii țării, este vorba despre acea hotărâre de guvern inițiată de către ASF, privind reglementarea pentru o perioadă de șase luni a pieței asigurărilor. Este o decizie pe care am amânat-o de la ședința de guvern de săptămâna trecută. Am luat această decizie pentru că am simțit nevoia să continuăm dialogul și să beneficiem de mai multe date și informații legate de modul în care această hotărâre va produce efecte; și, totodată, am avut întâlniri și am condiționat această hotărâre de guvern de elaborarea în cele șase luni a modificărilor legislative care să asigure evitarea unor astfel de derapaje. Este cea de-a treia societate care intră în faliment în piața asigurărilor. Consider că este absolut inacceptabil să continuăm să ne jucăm cu aceste dezechilibre produse de o companie sau alta, motiv pentru care Autoritatea de Supraveghere Financiară, împreună cu celelalte instituții, cu Consiliul Concurenței și cu ceilalți actori din piața asigurărilor, trebuie să aibă un dialog onest, transparent și foarte clar vizavi de modificările legislative care trebuie să fie realizate. Eu vă asigur că nu voi accepta ca, în interiorul celor șase luni, această asumare să nu fie dusă la bun sfârșit”, a declarat premierul României.

Vicepreședintele ASF Cristian Roșu a explicat deciziile se referă la modul de vânzare efectivă a polițelor RCA pentru următoarele șase luni.

Aceste tarife calculate și ofertate în piață de către asigurători vor fi cele de la sfârșitul lunii februarie 2023. De asemenea, se vor plafona şi comisioanele de distribuție, mai pe scurt, ale brokerilor, la nivelul de 8% din prima netă, iar toți asigurătorii vor calcula și vor oferta aceste tarife la nivelul de B0, însemnând baza de la care se pornește orice calcul care ulterior va fi bonusat sau malusat, în funcție de istoricul de daună și de comportamentul acestora în anii anteriori. Acest lucru, în urma discuțiilor cu asociațiile de transportatori, se va aplica și BAAR-ului. BAAR-ul este Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România. Chestiunea la care am convenit cu toții, de față cu domnul prim-ministru, ne-am luat angajamentul și toată lumea a agreat și a acceptat această formulă. Acestea sunt principalele elemente, elemente care vor sta la baza acestei hotărâri de guvern cu aplicabilitate de șase luni de zile. Esența juridică a acestei hotărâri stă în legea Consiliului Concurenței, care ne permite să facem aceste ajustări sau intervenții în ajustări pe piață. Cum spunea domnul prim-ministru, în următoarele luni, și nu vorbim de cele șase, probabil că la sfârșitul lunii aprilie, cu siguranță la începutul lunii mai va fi prezentată spre dezbatere noua formă a Legii 132, a legii RCA. Eu o spun mai pe scurt că este mai ușor de perceput și de media, deci acestei legi a RCA-ului, care va elimina toate disfuncțiile care au dus de-a lungul aplicării actualei legi la multe sincope și multe elemente care au creat și crizele la care asistăm astăzi. Această lege, în afară de faptul că va corecta ceea ce am identificat pe parcursul celor șase ani în care vechea lege a funcționat, se va pune și în concordanță cu noile prevederi ale directivei MTPL, a directivei RCA, care este obligatorie pentru România, să fie transpusă în legislația primară până la începutul anului 2024”, a explicat Roșu.

Related Posts