Parlamentarii au adoptat, cu majoritate de voturi, în seara zilei de miercuri, 5 februarie, Proiectul Legii bugetului de stat pe anul 2025 și Proiectul Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2025.
Proiectul de lege al bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2025. prevede şi autorizează pentru anul bugetar 2025 veniturile pe capitole şi subcapitole și cheltuielile pe destinaţii pentru bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj, sinteza bugetelor instituţiilor publice finanţate parţial din venituri proprii, precum şi reglementări specifice exerciţiului bugetar al anului 2025.
La elaborarea bugetului asigurărilor sociale de stat și a bugetului asigurărilor pentru șomaj pe anul 2025, s-au avut în vedere următoarele:
– valoarea punctului de referință de 81 lei;
– creșterea câștigului salarial mediu brut în anul 2025 la 8.620 lei, față de 8.118 lei estimat pentru anul 2024;
– scăderea numărului de șomeri înregistrați, ajungându-se astfel la finele anului 2025 la 250 mii persoane, de la 255 mii persoane la finele anului 2024;
– scăderea ratei șomajului înregistrat, ajungându-se astfel la finele anului 2025 la 3,1% fata de 3,2% la finele anului 2024.
Pentru anul 2025, Bugetul asigurărilor sociale de stat aferent sistemului public de pensii se stabileşte la venituri în sumă de 154.840.200 mii lei, iar la cheltuieli în sumă de 154.807.934 mii lei, la credite de angajament cât și 154.840.200 la credite bugetare. Sistemul de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale se stabileşte la venituri în sumă de 270.681 mii lei, iar la cheltuieli în sumă de 192.100 mii lei, atât la credite de angajament cât și la credite bugetare, cu un excedent de 78.581 mii lei.
Proiectul Legii bugetului de stat pe anul 2025 prevede și autorizează pentru anul bugetar 2025 veniturile pe capitole și subcapitole și cheltuielile pe destinații și ordonatori principali de credite pentru bugetul de stat, bugetele Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate, creditelor externe, fondurilor externe nerambursabile și activităților finanțate integral din venituri proprii.
Principalele obiective ale construcției bugetare pe anul 2025 și orizontul 2026- 2028 sunt: Asigurarea stabilității macroeconomice, menținerea și susținerea unui nou cadru de dezvoltare durabilă, justă și incluzivă care să asigure o economie axată pe competitivitate, inovație și decarbonizare, eliminarea dezechilibrelor și a riscurilor emergente și asigurarea unui nivel de trai decent; Consolidarea sustenabilității finanțelor publice ale României pentru perioada 2025-2028 și perioada următoare cu încadrarea în valoarea prevăzută în Tratatul de funcționare a UE privind deficitul bugetar de 3% din PIB și înscrierea datoriei publice pe o traiectorie descendentă sub 60% din PIB pe orizontul de referință; asigurarea unei traiectorii de ajustare a deficitului bugetar având ca punct de pornire un deficit bugetar ESA estimat de 7 % pentru anul 2025, de 5 % în anul 2028 și ca punct de sfârșit anul 2031 un deficit bugetar de 2,5% din PIB, când acesta se va încadra în valoarea deficitului prevăzută de Tratatul de funcționare a UE pentru a diminua riscurile la adresa stabilității macroeconomice;
Asigurarea unui ritm anual de investiții publice susținut pentru a asigura absorbția integrală a fondurilor europene alocate prin Politica de Coeziune, precum și prin Mecanismul de Redresare și Reziliență cel mai mare pachet de stimulare din resursele europene alocate României precum și implementarea proiectelor de investiții într-o manieră eficientă, profesionistă și transparentă cu efect multiplicator şi aport direct la formarea brută de capital fix; Asigurarea predictibilității sistemului fiscal prin creșterea veniturilor curente ale bugetului general consolidat ca urmare a implementării jaloanelor din PNRR, dar și implementării măsurilor privind mai buna colectare a veniturilor bugetare pentru susținerea și adaptarea mediului de afaceri la provocările ridicate de suita de crize cu care se confruntă societatea, pentru a crea premisa unei creșteri economice sănătoase și durabile; Dezvoltarea şi diversificarea instrumentelor de management ale datoriei publice pentru menținerea datoriei publice la un nivel sustenabil; Măsuri pentru consolidarea finanțelor publice, prin finanțarea unor reforme în domeniul muncii și salarizării, al pensiilor, măsuri active pentru sprijinirea grupurilor celor mai vulnerabile, eficientizarea calitativă a cheltuielilor publice, disciplina operatorilor economici, dirijarea țintită a alocărilor bugetare către priorități bine definite, îmbunătățirea programării bugetare.
Veniturile bugetare proiectate pentru anul 2025 reprezintă 34,9 % din PIB, acestea scad la 31,8 % din PIB în anul 2027, pentru ca în anul 2028 să înregistreze 31,5 % din PIB, evoluție determinată de evoluția indicatorilor macroeconomici pe orizontul de referință, de măsurile/prevederile adoptate până la acest moment prin acte normative, care fac ca acestea să își mărească valoarea nominală, iar cheltuielile bugetare proiectate pentru anul 2025 reprezintă 41,9% din PIB, ajungând la 36,5% în 2028, în scădere ca procent în PIB pentru a reduce deficitul bugetar în mod treptat. Planificarea bugetară pe anul 2025 și estimările pe perioada 2026-2028 își mențin angajamentul de ajustare a deficitului bugetar printr-un efort de consolidare sustenabil și echilibrat, care să nu afecteze capacitatea de susținere a economiei și de promovare a investițiilor, vizând continuarea eforturilor de îmbunătățire a colectării veniturilor. În acest context, deficitul bugetar ESA în anul 2025 este estimat la 7,0 % din PIB, urmând ca acesta să ajungă în anul 2028 la 5,0% din PIB, respectiv o reducere de 2 puncte procentuale față de anul 2025 urmând ca din anul 2031 să se conformeze regulamentelor europene. Deficitul bugetar cash se estimează în anul 2025 la valoarea de 7,04 % din PIB.
Estimările pentru anul 2025 referitoare la indicatorii macroeconomici și bugetari sunt: • creștere economică: 2,5 % • produs intern brut: 1.912.587 milioane lei • inflaţie medie anuală: 4,4 % • deficit: 7,04 % din PIB • câștig salarial mediu net lunar: 5.355 lei Bugetul de stat se stabilește la venituri în sumă de 357.819,4 milioane lei, iar la cheltuieli în sumă de 744.554,8 milioane lei credite de angajament și în sumă de 500.049,4 milioane lei credite bugetare, cu un deficit de 142.229,9 milioane lei. Proiectul de lege este însoțit de declarația de conformitate care atestă că proiectul de buget pentru anul 2025 și perspectiva 2026-2028 au fost elaborate pe baza țintelor, obiectivelor și priorităților asumate prin Strategia fiscal-bugetară pentru perioada 2025- 2027.