Costul vieții și protejarea mediului înconjurător sunt principalele preocupări ale tinerilor din UE, arată un sondaj realizat de Parlamentul European, dat publicității luni, 17 februarie.
De asemenea, tinerii cu vârsta cuprinsă între 16 și 30 de ani arată că rețelele de socializare reprezintă principala lor sursă de informații și că majoritatea sunt, de asemenea, conștienți de riscurile dezinformării online.
Creșterea prețurilor și costul vieții reprezintă o preocupare pentru 40% dintre tinerii respondenți. O treime dintre aceștia au spus că consideră că UE ar trebui să-și concentreze atenția asupra mediului și schimbărilor climatice în următorii cinci ani, în timp ce 31% consideră că situația economică și crearea de locuri de muncă ar trebui să fie o prioritate.
Aproape trei din zece tineri (29%) doresc ca UE să acorde prioritate protecției sociale, bunăstării și accesului la asistență medicală. Mai mult de unul din cinci respondenți au evidențiat educația și formarea (27%), locuințele (23%) și apărarea și securitatea UE (21%) drept priorități importante pentru UE. Apărarea europeană este o preocupare deosebită pentru tinerii din Cehia (36%), Polonia (33%) și Estonia (32%).
Rețelele sociale depășesc televiziunea ca sursă principală de informații
Rețelele de socializare reprezintă principala sursă de informații despre probleme politice și sociale pentru 42% dintre respondenții cu vârsta cuprinsă între 16 și 30 de ani, televiziunea fiind a doua cea mai populară sursă (39%). Preferința pentru televizor este deosebit de remarcată în rândul celor cu vârsta cuprinsă între 25-30 de ani. Această categorie de vârstă este, de asemenea, mai probabil să folosească platformele de știri online și radioul decât tinerii cu vârsta între 16 și 18 ani. Participanții mai tineri (16-18) se bazează mai mult pe rețelele sociale (45%) decât pe cei de 25-30 de ani (39%) și au încredere în prieteni, familie sau colegi pentru informații (29% față de 23%).
De asemenea, televiziunea rămâne principala sursă de informații pentru tineri din Portugalia (53%), Italia (52%), Slovenia (45%) și Franța (43%). Presa online și/sau platformele de știri și radioul sunt surse de informare pentru 26% dintre participanții mai tineri și 16% dintre omologii lor mai în vârstă. În ediția din 2021 a sondajului, principalele surse de știri au fost rețelele sociale și site-urile de știri (fiecare dintre acestea a fost menționată de 41% dintre respondenți).
Instagram și TikTok sunt cele mai utilizate rețele sociale pentru știri
Instagram este platforma de top pentru obținerea de știri politice și sociale în rândul tinerilor (47%), urmată de TikTok (39%). X (fostul Twitter) este folosit doar de 21% dintre tineri, arată sondajul.
Tinerii sunt conștienți de expunerea lor la dezinformare
O majoritate semnificativă (76%) dintre tineri credeau că au fost expuși anterior la dezinformare și la știri false.
În nouă țări UE, mai mult de jumătate dintre respondenți raportează că au fost expuși la dezinformare „des” sau „foarte des”, cele mai mari proporții fiind din Malta (59%), Ungaria (58%), Grecia (57%), Luxemburg (55%) și Belgia (54%).
În schimb, ponderea celor care cred că nu au fost niciodată expuși la dezinformări și știri false este cea mai mare din România (19%), urmată de Bulgaria (11%).
70% dintre participanții la sondaj au fost încrezători că pot recunoaște dezinformarea. Respondenții din Malta și Croația au fost cei mai încrezători în capacitatea lor de a recunoaște dezinformarea, în timp ce cei din Austria, Germania și Slovenia s-au simțit cel mai puțin încrezători.
Sondajul Eurobarometru pentru tineri a fost realizat de Ipsos între 25 septembrie și 3 octombrie 2024 în toate cele 27 de state membre ale UE. Un total de 25.863 de tineri cu vârsta cuprinsă între 16 și 30 de ani au fost chestionați prin intermediul interviului web asistat de computer (CAWI) online. Rezultatele au fost ponderate în funcție de proporția acestui grup de vârstă în fiecare țară din UE.