Ministrul Educației Sorin Cîmpeanu a anunțat joi, 26 mai, că a fost adoptată Ordonanța de Urgență care include o serie de măsuri foarte importante pentru învățământul preuniversitar, dar și pentru învățământul universitar. Este un pachet de măsuri care pregătește legislația care va face proiectul ,,România Educată” operațional.

Este vorba, în primul rând, de măsurile privind recunoașterea și susținerea performanței elevilor români. În acest sens, au fost adoptate următoarele patru măsuri pentru recunoașterea performanței. În primul rând, în contextul în care valoarea premiilor pentru participarea la olimpiade internaționale, olimpiade cu etape internaționale ajunge până la 12.550 lei premiul I, fiind peste 4.000 de lei mențiunea. Pentru etapa regională, premiul I este 4.440 lei, fiind peste 2.550 de lei mențiunea. Aveam un sistem ridicol de recunoaștere a performanței la nivel național, la nivel internațional și nivel regional, lucrurile sunt în regulă, dar premii naționale care să pornească de la 65 de lei și să se oprească la 150 de lei, pentru un elev care a fost primul în țară, la o anumită olimpiadă, au fost considerate ridicole de către Guvern. Pe bună dreptate! Pe cale de consecință, premiul I va fi 1.000 de lei, premiul II -700 de lei, premiul III – 500 de lei, iar mențiunea – 300 de lei. Este o primă măsură”, a anunțat ministrul Educației.

Ce alte măsuri au mai fost adoptate:

O a doua măsură foarte importantă pentru participarea la olimpiade naționale, Guvernul a dublat astăzi, alocația zilnică pentru cazare și masă pentru fiecare participant la olimpiade naționale și vă anunț că în medie sunt 20.000 de participanți, elevi și profesori. Dublarea de la 100, la 200 de lei pe zi alocație, doar alocația, înseamnă că luând în calcul numărul de beneficiari, elevi participanți și profesori însoțitor și profesori din comisii, alocația zilnică pentru participarea la olimpiade este 20.000 înmulțit cu 200, 4 milioane de lei zilnic, susținuți de către Guvernul României. Un al treilea lucru care încurajează performanța: este pentru prima oară când Guvernul a adoptat o măsură prin care performanța elevilor la olimpiadele internaționale este recunoscută indiferent de școala de unde provine. Este recunoscută prin alocarea unor burse de performanță. Pentru prima oară în școlile private. Sunt elevi care reprezintă România, sunt elevi care merită recunoașterea statului pentru nivelul înalt la care reprezintă România indiferent, că provin din sistemul de învățământ preuniversitar de stat sau din sistemul de învățământ preuniversitar particular. O a patra măsură este crearea cadrului legal pentru ca autoritățile locale, dincolo de resursele de la buget care vor fi alocate după cum v-am precizat în primele trei puncte, vor avea posibilitatea legală să contribuie pentru creșterea valorii acestor premii. Valoarea minimă este asigurată de stat, autoritățile locale vor avea bază legală pentru a crește valoarea acestor premii și a acestor burse. Acestea sunt măsurile pentru susținerea performanței. Tot la nivelul învățământului preuniversitar, am adoptat un lucru foarte necesar, termenele opozabile unităților de învățământ preuniversitar în vederea acreditării, în condițiile în care știm cu toții, lucrurile complicate generate de criza sanitară se prorogă până la finele anului școlar 2022-2023. Aceasta, despre învățământul preuniversitar, la care aș adăuga și posibilitatea înscrierii elevilor care provin din Ucraina fără susținerea examenului de evaluare națională, prin excepție, pe locuri care să fie în plus față de locurile destinate elevilor români. Este o modalitate de sprijin pentru acei copii ucraineni care doresc să-și continue studiile liceale în învățământul românesc. A doua secțiune o reprezintă învățământul universitar. Aici sunt trei lucruri extrem de importante. În primul rând, în contextul în care astăzi este prima zi în care Guvernul României, prin Ministerul Educației, a lansat apelul în valoare de 234 de milioane de euro pentru digitalizarea universităților, susținerea digitalizării proceselor din universități, susținerea formării de competențe digitale în rândul studenților, profesorilor, cercetătorilor și personalului didactic auxiliar din universități. Este vorba de finanțarea unui număr de peste 60 de proiecte, cu o valoare minimă de peste două milioane de euro și o valoare maximă de circa 8 milioane de euro. E o susținere extrem de importantă. În acest context, prima măsură adoptată astăzi prin ordonanță de urgență este posibilitatea ca universităților românești, începând cu anul universitare 2022-2023, să poată să deruleze o bună parte din activități în sistem online, beneficiind de mijloace digitale. Până acum, Legea educației definea spațiul universitar prin prezența nemijlocită simultană a studenților și cadrelor didactice. Prin această schimbare de paradigmă, aprobată astăzi de către Guvernul României, universitățile, pe baza respectării unor standarde de calitate, care vor fi elaborate imediat după publicarea acestei ordonanțe în Monitorul Oficial de către Agenția Română de Asigurare a Calității, vor putea să se organizeze astfel încât încă din toamna acestui an, în funcție de domeniu, având un specific pronunțat pe fiecare domeniu, diferențe între socio-umane sau învățământ de arte sau învățământ superior medical, vor putea să organizeze aceste activități online, și în regim online. Este o schimbare importantă. Un alt lucru esențial și din perspectiva digitalizării: s-a creat prin ordonanța de astăzi baza legală pentru ca trasabilitatea absolvenților de învățământ superior, integrarea lor pe piața muncii și nu numai să poată fi monitorizată. Practic, s-a creat baza legală pentru ca sistemul Registru matricol unic, existent în Ministerul Educației, să poată fi interconectat, interoperabil cu alte baze de date ale altor instituții, un pas important pentru digitalizare, dar un pas încă și mai important pentru ca școala românească, mediul universitar să fie mult mai bine conectat de societate. Repet, în acest fel vom putea să avem pentru prima oară informații despre viitorul absolvenților universităților românești. Un alt lucru, tot la nivelul învățământului superior s-a aprobat extinderea duratei programelor de licență în domeniul artelor spectacolului de la trei la patru ani. Este un pas pentru alinierea la ceea ce se întâmplă în spațiul european al învățământului superior”, a mai explicat Cîmpeanu.

Related Posts