Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a emis Decizia nr. 262/2023 privind retragerea autorizației de funcționare a Societăţii Euroins România AsigurareReasigurare S.A., constatarea stării de insolvenţă şi promovarea cererii privind deschiderea procedurii falimentului împotriva acesteia. Societății îi este interzis să încheie noi contracte.
În cazul reînnoirii contractelor sau polițelor de asigurare, deținătorii vor alege o altă societate de asigurare.
Pentru a proteja consumatorii de produse și servicii de asigurare, în România există FGA,
ca schemă de garantare în domeniul asigurărilor. FGA are ca scop protejarea creditorilor
de asigurări de consecințele insolvenței unui asigurător persoană juridică română.
Cum vine FGA în sprijinul consumatorilor
Procedura de plată instrumentată de FGA este una administrativă, necontencioasă, fiind reglementată de Legea nr. 213/2015, cu modificările și completările ulterioare şi de normele ASF.
Practic, creditorii de asigurare nu trebuie să se adreseze instanțelor judecătorești pentru obținerea din disponibilitățile FGA a sumelor cuvenite reprezentând despăgubiri/restituiri de primă, ei se vor adresa FGA cu o cerere de plată.
În urma analizării cererii de plată, FGA va emite o decizie de soluționare a cererii de plată. Creditorii de asigurări care nu sunt mulțumiți de această decizie (în sensul respingerii parțiale sau totale a cererii de plată) o pot contesta, fiind astfel garantat dreptul de acces la justiție.
Orice persoană care pretinde un drept de creanţă de asigurări împotriva Euroins, ca urmare a producerii unor riscuri acoperite printr-o asigurare valabilă, poate formula o cerere de plată motivată adresată FGA nu mai târziu de 90 de zile de la data rămânerii definitive a hotărârii de deschidere a procedurii falimentului sau de la data naşterii dreptului de creanţă, atunci când acesta s-a născut ulterior, sub sancțiunea decăderii din drept.
Pentru daunele avizate de Euroins înainte de publicarea în Monitorul Oficial al României a
Deciziei ASF și pentru care Euroins nu a deschis dosarul de daună, FGA procedează la deschiderea acestui dosar, la solicitarea scrisă a petentului.
În termen de 60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României a Deciziei ASF, FGA este în drept să efectueze plăti din disponibilitățile sale, în vederea achitării sumelor cuvenite creditorilor de asigurări, cu respectarea dispozițiilor legale, după parcurgerea de creditorul de asigurări a procedurii administrative de plată.
Pentru ca orice creditor de asigurare să urmărească termenele aferente procedurii, ASF va face public prin diferite canale de comunicare data hotărârilor judecătorești pronunțate de instanțele competente în cauza având ca obiect cererea ASF privind deschiderea procedurii de faliment la societatea Euroins S.A.
Contractele de asigurare încheiate cu societatea Euroins sunt valabile până la data
la care intervine una dintre următoarele situații:
data expirării menționată de contract.
data denunțării contractului de asigurare de către asigurat printr-o notificare transmisă societății; în acest caz, petenții vor primi un mesaj prin care se confirmă transmiterea cu succes a cererii lor către adresa de e-mail a Euroins, dedicată primirii cererilor de denunțare.
în termen de 90 de zile calculate de la data pronunțării hotărârii de deschidere a procedurii de faliment, contractele de asigurare încheiate de asigurător încetează de drept.
data denunțării contractului, după deschiderea procedurii de faliment, (denunțarea adresată lichidatorului judiciar, care își produce efectele în 30 de zile de la recepționarea solicitării de denunțare, dacă lichidatorul nu răspunde sau, în cazul în care denunțarea este făcută de lichidator, la data notificării denunțării de către lichidator).
FGA pune la dispoziție cererea-tip de deschidere a dosarului de daună pe care urmează să o completați și vă va informa cu privire la documentele justificative care trebuie să însoțească această cerere.
Pași de făcut pentru denunțarea polițelor:
I. Transmiteți notificarea de reziliere la Euroins. Cererea de denuntare se transmite pe adresa de e-mail dedicată: reziliere@euroins.ro.
Email-ul prin care solicitați rezilierea contractului de asigurare trebuie să conțină:
-Serie și Număr poliță
-Copie CI/BI a asiguratului PF sau împuternicire în cazul asiguraților PJ.
Conform informațiilor primite de la asigurător, email-urile transmise pe adresa: office@euroins.ro vor fi preluate, nu este necesară nici o retransmitere suplimentară.
II.Transmiteți la FGA, o cerere de restituire-Anexa 9, completând online formularul dedicat, pe site-ul FGA: Cerere de plată privind acordarea restituirii de primă – www.fgaromania.ro
Solicitarea dumneavoastră trebuie să fie însoțită de următoarele documente:
Împuternicire / Procură, dacă este cazul;
Copie act identitate
Copie poliță de asigurare;
Copie dovada plății primelor de asigurare, în cazul plății primelor în rate
Dovada denunțării contractului de asigurare înregistrată / transmisă la asigurător;
FGA va înregistra cererile de plată și le va analiza în ordinea primirii și înregistrării.
Mai multe informații găsiți aici.