Guvernul a aprobat ordonanța de urgență privind modificarea și completarea unor acte normative în domeniul protecției consumatorului.
”Am implementat prevederile directivei Omnibus. Cu această ocazie, consumatorii români se aliniază consumatorilor europeni în ceea ce privește drepturile și metodele de protecție pe care le asigură statul român. Practic, prin acest act normativ am completat trei legi, Legea 193 din 2000, Legea 363 din 2007 și o Ordonanță de Urgență din 2014, introducând prevederi legate de conținutul digital al acestor produse pe care le cumpărăm și, de asemenea, introducând clarificări privind practicile incorecte, practicile înșelătoare sau practicile agresive. Cu ajutorul acestor modificări legislative sunt stabilite mult mai clar aceste practici, detaliate și, de asemenea, sunt adoptate sancțiuni care vin să reglementeze aceste practici și să protejeze și mai mult consumatorul. Țin să spun că Ministerul Economiei, împreună cu asociațiile profesionale, și, de asemenea, cu ANPC, am avut discuții pe parcursul a câtorva luni, astfel încât această ordonanță de urgență și aceste măsuri, care sunt adoptate în România, pe de o parte să asigure o protecție a consumatorilor așa cum prevăd standarde europene, dar, de asemenea, să avem și un cadru legislativ care să permită operatorilor economici să își desfășoare activitatea în mod corect, într-un mod concurențial, astfel încât să nu venim cu măsuri suplimentare care ar fi dus la diminuarea competitivității acestor operatori. În ceea ce privește sancțiunile, sancțiunile la nivel național ajung până la valoarea de două milioane de euro, echivalent în lei, și pentru cazuri excepționale transnaționale, care sunt specificate în Directiva Europeană, putem ajunge până la un procent de 4% din cifra de afaceri, dar în cazuri excepționale care vizează aceste practici neconcurențiale sau practici înșelătoare, care se manifestă în mai multe țări din cadrul Uniunii Europene”, a anunțat Florin Spătaru ministrul Economiei.
Ministrul a precizat că valoarea maximă de două milioane este aplicată contravențiilor din România ținând cont de anumite criterii.
”Există criterii care sunt specificate, care țin de gravitatea faptei, de continuarea acestor practici ilegale şi de impactul pe care îl au asupra consumatorilor. Asta este o valoare maximală, dar pe fiecare tip de contravenție avem specificat în ordonanță, avem specificate maxime ale acestor sume sancţionatorii pe care ANPC le poate aplica. Aceste modificări vizează toate produsele și toate serviciile pe care un consumator le poate achiziționa de pe piața românească, dar care, de asemenea, după cum știți, au un conținut digital din ce în ce mai mare și atunci am reglementat și acest conținut digital, ca aceste practici și aceste produse să fie reglementate corespunzător și, de asemenea, fiecare consumator să știe care sunt drepturile pe care le are în raport cu comercianții. Sunt câteva lucrurile care trebuie menționate aici. Vorbim și de publicitatea online și de publicitate agresivă, în concordanță cu directiva europeană, sunt și acolo sancțiuni, în așa fel încât practicile comerciale și modalitatea de promovare a produselor să se facă în concordanță cu dorința consumatorului și să nu avem practici care efectiv să ne agreseze”, a mai explicat Spătaru.