Prim ministrul Nicolae Ciucă a precizat miercuri, 2 februarie, în cadrul ședinței de Guvern că noua ordonanță care prevede extinderea măsurilor de ajutor pentru populație la plata facturilor la energie a intrat în vigoare marți, 1 februarie.

Cu această ocazie secretarul de stat în ministerul Energiei Dan Drăgan a prezentat măsurile care au fost luate pentru punerea în aplicare a schemei de ajutor pentru plafonarea prețurilor și compensare.

Referitor la schema de ajutor pentru plafonarea prețurilor la energie și la gaz, care a fost instituită prin Ordonanța de Urgență 118/2021, aplicată prin Legea 259/2021, în urma controalelor care au fost desfășurate la toți furnizorii de energie electrică și gaze naturale, vă pot spune că, la nivelul săptămânii trecute, au fost identificate un număr de 89.195 de facturi greșite (la gaze naturale), iar la energie electrică au fost identificate peste 450.000 de facturi greșite. În urma acestor controale desfășurate de ANPC, s-a identificat nerespectarea clauzelor contractuale și aplicarea neadecvată a Ordonanței 118/2021, dispunându-se refacerea acestor facturi ce au fost întocmite greșit. Procesul este în desfășurare; peste jumătate dintre facturile la energie electrică au fost refăcute și urmează să avem datele actualizate la sfârșitul săptămânii, în care suntem convinși că vom atinge targetul în ceea ce privește refacerea acestor facturi întocmite greșit inițial de furnizorii de energie electrică și gaze naturale. Totodată, prin noua Ordonanță de Urgență numărul 3/2020 prin care au fost identificate și indicate noile praguri de plafonare la energie și la gaz natural pentru consumatorii casnici și consumatorii industriali, pot să vă spun că s-a urmărit ca impactul asupra sistemelor informatice pe care furnizorii le folosesc să fie minim, deci, nu ne așteptăm la o problemă în acest sens. Dar, pentru a evita acest lucru pe viitor, săptămâna următoare au fost invitați toți furnizorii de gaze și energie electrică la Ministerul Energiei și, împreună cu domnul ministru Popescu, vom discuta cu dânşii și vom depune toate diligențele și măsurile necesare pentru a evita ceea ce s-a întâmplat în prima fază a procesului de compensare a facturilor pe lunile noiembrie și decembrie”, a explicat secretarul de stat.

Dan Drăgan a explicat că sunt în contact cu cei de la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor şi cu cei de la Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei, care veghează și controlezează modul în care se aplică prevederile legale.

”La nivelul Ministerului Energiei avem două scheme de suport pentru marii consumatori, consumatorii energointensivi şi consumatorii care au un consum signifiant de energie electrică – și aici m-aş referi la schema de exceptare la plata certificatelor verzi, o schemă care este în vigoare din anul 2014, o schemă care conduce până în anul 2030. Prin această schemă, sunt peste 100 de companii beneficiare și prin această formă sunt exceptate de un procent de plată a certificatelor verzi în facturile pe care le emit furnizorii între 60% și 85%. Această măsură și-a produs efectele și este în continuare aplicată în cadrul Ministerului. A doua măsură pe care o desfășurăm în cadrul Ministerului Energiei este măsura de compensare a creșterii prețului certificatelor CO2, cu impact în prețul energiei la consumatorii energointensivi. Această schemă a fost instituită la finalul anului 2019 și este în vigoare. Au fost plătite sumele aferente anului 2019 și anului 2020 și vă pot spune că, la nivelul anului 2019, a fost plătită o sumă de aproape 400 de milioane de lei, iar la nivelul anului 2020, o sumă de 637 de milioane de lei, pentru un număr de aproximativ 34 de beneficiari, întreprinderi mari în diverse sectoare energointensive și care, datorită acestui ajutor, au reușit să își mențină competitivitatea și să facă față creșterii prețului energiei, în mare parte cauzată de creșterea prețului de tranzacționare a certificatelor de CO2. Vreau să precizez că, pentru anul 2021, vom definitiva, în cursul acestui an, prelungirea schemei la Bruxelles și urmează – deja cu Ministerul Finanțelor și Ministerul Mediului, deoarece discutăm de certificatele de CO2- să venim în guvern cu memorandumul pe care l-am circulat cu dânşii, care este avizat”, a mai explicat Dan Drăgan.

Ordonanța de Urgenă pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 118/2021 privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrică și gaze naturale pentru sezonul rece 2021—2022, precum și pentru completarea Ordonanței Guvernului nr. 27/1996 privind acordarea de facilități persoanelor care domiciliază sau lucrează în unele localități din Munții Apuseni și în Rezervația Biosferei „Delta Dunării” a intrat în vigoare la data de 1 februarie și este valabilă până la data de 31 martie.

Care sunt prevederile:

Consumatorii casnici vor beneficia de protecție sporită:


La curentul electric, plafonul scade de la 1 leu la 0,8 lei pe kilowatt.

• limita consumului de curent electric crește de la 300 kilowați/lună la 500 de kilowați/lună. Prin urmare, compensarea va avea o valoare de 0,291 lei/kilowatt, adică un consumator va plăti 0,68 lei/kilowatt. Asta înseamnă că nu plătești mai mult de 80 bani/kilowatt indiferent cât consumi peste limita de 300 kilowați/lună, iar dacă te încadrezi în limita de consum nu plătești mai mult de 0,68 lei/kilowatt.

La gazele naturale, plafonul scade de la 0,37 la 0,31 lei per kilowatt, iar limita de consum crește de la 200 mc/lună la 300 mc/lună.


• la gaze, valoarea compensației pentru clienții casnici crește de la 33% la 40%, fiind un preț de 0,221 lei/kilowatt.

Pentru clienții non-casnici – IMM-uri, industria alimentară și instituțiile publice (școli, grădinițe, spitale, săli de cultură etc) – se plafonează prețurile la curent electric la 1 leu/kilowatt și la gaze 0,37 lei/kilowatt.

Totodată, prin OUG 3/2022, Agenția Națională pentru Protecția Consumatorilor are posibilitatea de a da amenzi între 20.000 și 200.000 de lei furnizorilor și operatorilor care greșesc la întocmirea facturilor prin neacordarea compensărilor de care clienții sunt îndreptățiți să beneficieze. Până la acest OUG, suma maximă a amenzilor ce puteau fi date de ANPC era de 50.000 lei.

Related Posts