Pachetul legislativ este fundamentat în baza unor rapoarte realizate de experți Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, cu sprijinul Uniunii Europene, și ține cont de legislația conexă, deciziile Curții Constituționale a României sau angajamentele internaționale ale României în domeniul educației.

Îmi face o deosebită plăcere să anunț că astăzi cele două proiecte legislative, legea învățământului preuniversitar și legea învățământului superior, au fost adoptate în guvern, urmând ca ele să meargă în dezbatere parlamentară, următoarea etapă firească și democratică. Așa cum știți, legile au încorporat toate sugestiile venite în etapele de dezbatere publică. În data de 27 februarie au fost făcute publice. A urmat un moment în care timp de zece zile am mai primit observații pe forma tehnică legislativă, au fost și acestea integrate, urmând ca pe 9 martie legile să intre în procedură de avizare interministerială. Am primit toate avizele, am integrat punctele de vedere venite de la experții tuturor ministerelor care au un cuvânt de spus în ceea ce înseamnă procesul educațional. Au fost prezentate în ședința de guvern de astăzi și suntem în momentul în care forma lor agreată în guvern merge pentru dezbatere parlamentară. A fost aprobată o procedură de urgență, în așa fel încât în parlament să putem purta discuția cu Comisiile reunite de educație. Intrăm astfel într-o nouă dinamică și mă bucur tare mult că putem intra într-o dezbatere cu membrii parlamentului în așa fel încât, în cel mai scurt timp posibil, să putem demara reformele atât de necesare pentru sistemul de educație. Așa cum știți, cele două legi se bazează pe viziunea generată de proiectul amplu „România educată”, inițiat de către Președintele României. Proiectul a reunit dezideratele şi viziunea în ansamblu a societății în ceea ce privește educația la orizontul anului 2030, iar legile educației vin, alături de, sigur, reformele deja incluse în PNRR, să ne conducă către acele obiective pe care ni le-am propus. Şi aici, foarte pe scurt, mă pot referi la centrarea sistemului educațional pe elev, stimularea potențialului pe care fiecare copil îl are și acompanierea potențialului de la educație timpurie până la maturitate, până la învățarea adulților. Ne referim și la deziderate care țin de creșterea calității și creșterea nivelului de alfabetizare funcțională. Ne referim, sigur că da, și la creșterea echității, reducerea abandonului școlar, tot ceea ce ține de desegregare și de includerea copiilor diferiți, din medii diferite, cu particularități diferite în școli, în așa fel încât să putem beneficia de acest potențial minunat pe care copiii români îl au. De asemenea, includ, cele două legi, și lecțiile învățate, ca urmare a crizelor succesive din ultimii ani, fie că ne referim la pandemie și la digitalizarea pe care sistemul educațional a experimentat-o în această perioadă și care se va transforma într-o normalitate la nivelul școlilor, fie că ne referim la crize de tip geopolitic, precum războiul din nordul țării, care ne învață să punem accent pe reziliență, pe educație medie, pe combaterea știrilor false, pe gândire critică și, sigur că da, pe subiecte mai tehnice, dar foarte necesare, cum sunt, de exemplu, siguranța cibernetică”, a anunțat Ligia Deca ministrul Educației.

Related Posts