Vânzările globale de mașini electrice vor crește până la un nou record în acest an, extinzându-și cota de piață auto generală până la aproape o cincime și conducând o transformare majoră a industriei auto care are implicații pentru sectorul energetic, în special pentru petrol.

Noua ediție a Global Electric Vehicle Outlook a Agenției Internaționale pentru Energie arată că peste 10 milioane de mașini electrice au fost vândute în întreaga lume în 2022, iar anul acesta se așteaptă o creștere de 35% în acest, pentru a ajunge la 14 milioane. Această creștere explozivă înseamnă că procentul mașinilor electrice pe piața totală a mașinilor a crescut de la aproximativ 4% în 2020 la 14% în 2022 și urmează să crească în continuare la 18% în acest an, pe baza ultimelor previziuni ale AIE.

Vehiculele electrice sunt una dintre forțele motrice ale noii economii energetice globale care se dezvoltă rapid – și aduc o transformare istorică a industriei de producție de automobile la nivel mondial”, a declarat directorul executiv al AIE, Fatih Birol.

Tendințele la care asistăm au implicații semnificative asupra cererii globale de petrol. Motorul cu ardere internă a rămas fără rival de peste un secol, dar vehiculele electrice schimbă status quo-ul. Până în 2030, vor evita nevoia de cel puțin 5 milioane de barili pe zi de petrol. Mașinile sunt doar primul val: autobuzele și camioanele electrice vor urma în curând.

Majoritatea covârșitoare a vânzărilor de mașini electrice până în prezent sunt concentrate în principal pe trei piețe – China, Europa și Statele Unite. China este liderul, cu 60% din vânzările globale de mașini electrice, în 2022. Astăzi, mai mult de jumătate din toate mașinile electrice de pe drumurile din întreaga lume se află în China. Europa și Statele Unite, a doua și a treia piață ca mărime, ambele au înregistrat o creștere puternică, vânzările crescând cu 15% și, respectiv, 55% în 2022.

Programele de politici ambițioase din marile economii, cum ar fi pachetul Fit for 55 din Uniunea Europeană și Legea de reducere a inflației din Statele Unite, se așteaptă să crească și mai mult cota de piață pentru vehiculele electrice în acest deceniu și ulterior. Până în 2030, ponderea medie a mașinilor electrice în vânzările totale în China, UE și Statele Unite va crește la aproximativ 60%.

Tendințele încurajatoare au, de asemenea, efecte secundare pozitive pentru producția de baterii și lanțurile de aprovizionare. Noul raport subliniază că proiectele anunțate de producție de baterii ar fi mai mult decât suficiente pentru a satisface cererea de vehicule electrice până în 2030 în scenariul AIE cu emisii nete zero până în 2050. Cu toate acestea, producția rămâne foarte concentrată, China dominând comerțul cu baterii și componente – și își crește ponderea din exporturile globale de mașini electrice la peste 35% anul trecut.

Alte economii au anunțat politici de promovare a industriilor interne care își vor îmbunătăți competitivitatea pe piața vehiculelor electrice în anii următori. Actul privind industria net zero al UE urmărește ca aproape 90% din cererea anuală de baterii să fie satisfăcută de producătorii locali de baterii. În mod similar, Actul de reducere a inflației din SUA pune accent pe consolidarea lanțurilor interne de aprovizionare pentru vehicule electrice, baterii și minerale. Între august 2022, când a fost adoptată Legea de reducere a inflației, și martie 2023, marii producători de vehicule electrice și baterii au anunțat investiții în valoare totală de cel puțin 52 de miliarde USD în lanțurile de aprovizionare cu vehicule electrice din America de Nord.

În ciuda concentrării vânzărilor și producției de mașini electrice în doar câteva piețe mari, există semne promițătoare în alte regiuni. Vânzările de mașini electrice s-au triplat în India și Indonezia anul trecut, deși de la o bază scăzută, și s-au dublat în Thailanda. Ponderea mașinilor electrice în vânzările totale a crescut la 3% în Thailanda și la 1,5% în India și Indonezia. O combinație de politici eficiente și investiții din sectorul privat este probabil să crească aceste cote în viitor. În India, programul de stimulare al guvernului de 3,2 miliarde USD, care a atras investiții în valoare de 8,3 miliarde USD, va crește substanțial producția de baterii și lansarea vehiculelor electrice în următorii ani.

În economiile emergente și în curs de dezvoltare, cel mai dinamic domeniu al mobilității electrice sunt vehiculele cu două sau trei roți, care sunt mai multe decât mașinile. De exemplu, peste jumătate dintre înmatriculările de mașini cu trei roți din India în 2022 au fost electrice, demonstrând popularitatea lor în creștere. În multe economii în curs de dezvoltare, vehiculele cu două sau trei roți oferă o modalitate accesibilă de a avea acces la mobilitate, ceea ce înseamnă că electrificarea lor este importantă pentru a sprijini dezvoltarea durabilă.

Related Posts